29.10.2013

Koiranomistajan vaatetus

Muistakaa, että tekstissä olevia kuvia saa suurennettua klikkaamalla niitä, kun tilaa säästääkseni yritin laitella niitä vierekkäin!

Sillon joskus aikoja sitten lupailin postausta koiranomistajien (tai no lähinnä nyt minun) vaatetuksesta. Vihdoinkin sain etsittyä ja pyydetty äitin ottaan mulle kuvia, joten samalla sain aikaiseksi kirjoiteltua tätä tekstiäkin.

Jospa alotetaan nyt vaikka tämänhetkisestä vaatetuksesta, mitä koiran kans ulkoillessa käytän.


Tarkkasilmäsimmät huomaa, että hiuksiahan tässä esitellään! Ne tosiaan eilen lähti lyhyeksi, niin kuin mietiskelin silloin yks päivä. :D Ei todellakaan oo mun tapaista mikään harkitseminen, vaan tukka lähti, kun kerta puhe oli! Mutta niihin vaatteisiin. Ois pitänyt ottaa kerros kerrokselta nää kuvat, koska tykkään kerrospukeutumisesta. Näiden alla mulla oli siis t-paita, collarit ja fleece. Päällä sitten Torstain softshell-takki, joka on ihan täydellinen niin keväällä, syksyllä kuin talvellakin! Tuo pitää vettä ja tuulta, joten ei tarvi pelätä mitään myrskyjäkään. Jalassa ihan normaalit tuulihousut ja kumikärkiset talvikengät, joihin mahtuu tietenkin vielä mun lempparit eli villasukat. Siksi kumikärkiset kengät, että nuo pitää vettä ja se on erittäin tärkeää varsinkin näillä keleillä! Kukapa haluais mettässä samoilla märillä kengillä ja sukilla, ei kukaan. Lisäksi mulla on aina kaulassa semmonen putkihuivi, että kaula pyssyy lämpimänä.
Ja viimeisessä kuvassa maailman söpöin pöllöpipo, jottei aivot (nii mitkä?) vaan pääse jäätymään eikä korvatulehduksia syntymään.

Ja hei muuten, mulla on useampikin takki ja toi on toinen mustista! Eli varmaan viis on vähän iloisemman väristä, kun näytän niin synkkikseltä näissä kuvissa :D

Ja sitten takaapäin..

Mulla on tuo mahetsu Berran treenitasku, jonka otan melkeenpä jokaselle lenkille mukaan. Miljoona taskua, johon mahtuu nameja, sekä..
..keltainen jälkiliina ja vihreä Kong Wubba. :D
"No eiköhän se riitä, ko alkaa jo nolottaan" -tilannekuva :D
No mennäänpä sitten mätsäreihin ja näyttelyihin. Mie en oo saanut aikaiseksi hommattua mitään jakkuja yms. joita jotkut käyttää näyttelyissä. Timin kans käydään niin harvoin, että oon aatellut, että ihan perussiistit vaatteet ilman suurempia kuolatahroja riittää. Toisaalta kun on kyse koiratapahtumasta, niin ei kai se oo niin vakavaa, jos vaatteissa on karvoja ja kuolaa? ;)

Näyttelyissä suosin aika paljon sellaisia vaatteita, joissa on hyvä olla. Rennoissa ja joustavissa. Usein vielä kun näyttelypaikoille ajaessa menee jonkun aikaa ja siellä pitää kuitenkin hengailla, niin pitää ottaa huomioon että on sopivasti vaatetta ja ne todellakin on sellaiset, joissa jaksaa istua tai seisoa kauemminkin.

Timin kun esitän välillä menemällä kontalleen, niin mun pitää taipua siihen eli housut pitää olla sen mukaiset. Toisaalta jos kumartelen koiraa asetellessani, niin paita ei voi olla niin avonainen, että näkyy jotain ylimääräistä. Alimmassa näyttelykuvassa kun mulla on shortsit jalassa, niin laitoin mustat sukkahousut sen takia, että ilman niitä tai ihonvärisissä sukkahousuissa mulla tulis puolialaston olo, koska en yleensäkään hengaile kovin lyhyissä hameissa/shortseissa.

 

Keväisissä mätsäreissä. Mulla jalassa tennarit (joissa villasukat, of course!), farkut, hiihtotakki ...:D ja kaulahuivi. Muistan noista mätsäreistä sen, että kädet oli jäässä, samoin kuin pää. Että joo.
Tuo toinen kuva piti laittaa vain sen takia, että mätsäreissä en pariamme tuntenut, mutta jälkikäteen asioita on selvinnyt ja parinamme oli hieno brassiherra Monsterosa Niuserra.

Rovaniemi 22(?).6.2013 ja ihana Theo höpöttelemässä Timille. Vaatetukseen keskittyen mulla oli jalassa taas tennarit (♥), mustat trikoot ja päällä toppi ja farkkukauluspaita.
Kemi 8.6.2013. Hirveen ilosissa vaatteissa taas :D No mutta joo, mustat paksut sukkahousut, mustat shortsit, musta nappipaita ja nahkatakki. Jaloissa oli samat punaiset tennarit kuin ylemmässä kuvassa.

Sitten jos mennään vielä hetkeksi arkipukeutumiseen. Yleensä mulla on ne kuolaisimmat ja karvaisimmat collarit aina jalassa, ne on vaan parhaat ja kotoisimmat. En kotona pahemmin hengaile farkuissa, koska tuon koiran kans touhutessa ne ei olis hirveän käytännölliset. Yritän myöskin paidan materiaalin valita silleen, että se ei hirveästi imasis niitä koirankarvoja ja toisaalta mustissa vaatteissa karvat näkyy niin selvästi, että niitäkin pyrin mahdollisimman pitkälle välttämään, vaikkakin suurimmassa osassa näistä kuvista mulla on mustaa päällä, haha. :D Lisäksi oon huomannut että näiden parin vuoden ajan kun Timi on meillä ollut, on tullut hirveän selväksi mikä on tarraharja ja miten paljon sitä tarvitseekaan! :D

Toivottavasti tää postaus vastasi yhtään teidän odotuksianne!

Millaiset vaatteet olette todenneet parhaimmiksi koiran kanssa touhutessa? Entäs näyttelyissä? :)

9 kommenttia:

  1. Ilkka! <3 Katoin, että onko se, ei se voi olla, ON SE! :)
    Hauska yhteensattuma, ihan tälleen "off topic-kommenttina". Sori.

    Mitä vaatteisiin tulee (pakko sanoa jotain, ettei mene kokonaan ohi aiheen), niin agiseuran logolla varustettu takki, kevyet toppahousut ja lämpövuorella olevat kumisaappaat on mun tän hetken suosikki kokonaisuus. Näyttelyihin laitan hameen ja jakun, jos pitää mennä kehään, jos ei niin en edes mieti, mitkä tahansa esim duunissa käyttämäni vaatteet kelpaa ihmistenilmoille varsin hyvin (kai sitä töissäkin on ihmistenilmoilla, jos tarkkoja ollaan). Tärkeimpiä asioita on se, että vaatteet on päällä mukavat, ei kiristä tai hankaa. Tässä on kyse kaikista vaatteista, ei vain niistä mitä koirien kanssa puuhatessa käytetään. Ja se, että niissä on väriä. Takki on vihreä, kumisaappaat keltaiset tai lilat. Jakku on musta, joten sitten laitetaan värikkäitä koruja.

    Ja uusi tugga on mahtava! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Siis tuo Ilkka-juttu oli ihan huippu, kun muistan kyllä kiinnittäneeni aikoinaan kehässä ollessa huomiota koiraan, mutten ajatellut sitä sen enempää. Eilen kuitenkin kun aloin etsimään näitä kuvia tätä postausta varten, niin tuli ihan sellainen uskomaton olo, että mitäs ihmettä, onko tää nyt oikeesti? Piti sitten vielä Monsterosan sivuilta käydä tsekkaamassa, että meneekö väritykset nyt tälleen ja menihän ne! Haha. :D

      Tykkään itekin väreistä (tälläkin hetkellä vihreät collarit ja pinkki t-paita päällä...), mutta jotenkin ihmeissäni katselin nuita ulkovaatteitakin; mustaa, mustaa, harmaata, hah! Luulis että näin syksyn tullen, kun on muutenkin ihan harmaata, niin laittais ees jotain iloista päälle.

      Ja kiitos kovasti tukkakommentista, oon niin hämilläni näiden kans, mutten kuitenkaan kadu yhtään että tuli leikattua. :)

      Poista
  2. Älyttömän siistit hiukset! :)

    Mun pitäis hommata kunnon lenkkivaatteet, pukeudun aina lenkeille aika huonosti. Yleensä mulla on lökärit, ne on vaan niin mukavat ja lämpösetkin. Tosin, ne on mustat joten ne on aina ihan koirankarvoissa ja -kuolassa, mutta ei se mitään. Ehkä hauskinta on se, että Sofi ei kuolaa, joten kuola mun housuissa on yleensä peräisin Nanasta tai Timosta. :D

    No joo tosiaan, mä käyn lenkit yleensä samoissa vaatteissa missä oon ollut koko päivän. Harvemmin pukeudun kouluun mitenkään kovin siististi, niin mikäs siinä sitten. Sadesäällä vaihdan takin lenkille lähtiessäni, ja saatan laittaa vaelluskengät jalkaan. Mun on kyllä pakko mennä kohta ulkoiluvaateostoksille, kun talvi tulee.

    Mätsäreissä ollaan käyty huimat kaks kertaa, niissäkin taisin olla ihan vaan lökäreissä ja jossain hupparissa. En jaksa vaivautua pukeutumaan siistimmin, koska mun vaatteet ois kuitenkin heti ihan karvaset ja kuolaset. :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos hirmuisesti! :)

      Haha, meillä taas Timi kuolaa ihan älyttömästi. Pienempänä ei kuolannut, eikä kumpikaan emä tai isä kuolaa, mutta Timppa jostain syystä kuolaa. :D Kauhuissani mietin jotain bernhardinkoiraa, kun Timikin on jo tollainen... :D

      Mutta joo, muistan noikin mätsärit, joista on otettu tuo kuva, kun istuskelen maassa. Oli hirveät rapakelit ja Timi pyöri siellä maassa, tuli mun syliin (jes, kuraa ja karvoja vaatteet täyteen <3), kävi jossain ja tuli kuolaamaan mun housujen lahkeet. Tuli taas sellanen olo, että olipa fiksu veto laittaa nää farkut jalkaan, kun collareilla tai tuulihousuilla ois selvinny paljon helpommalla. :D

      Poista
  3. Mulla on jakku joita löytyy kotoa ainakin musta pinkki punanen sininen ja oranssi :--D niistä ei ainakaan ole pulaa ja mustat tai riippuen rodusta minkälaiset housut. Joskus saattaa olla hame jos pientä koiraa esitän.

    ps. sittenku tulee mätsärit nii nähdäänkös siellä ;)

    VastaaPoista
  4. ja unohtu lisätä että koiran kanssa on hurtan tuulihousut (saatto näkyä leirilläki) ja takki ja talvitennarit kesällä sitte vähän viileämpi varustus:-D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hah, sullahan nuita jakkuja sitten onkin! :D Pitäis kyllä itekin hommata jonkunlainen.

      Ja joo ehdottomasti nähdään mätsäreissä! Harmittaa, kun niitä on järjestetty nyt ihan älyttömän vähän. :--/

      Poista
  5. Asiallinen varustus! :) Kesäisin käytän ihan hametta ja jtn yläosaa, kenkinä joko sandaalit tai sellaiset "keinukengät", riippuen lenkistä. Kesäkauden ulkopuolella mulla on Eccon vaelluskengät kevät-syyskelille ja toiset talvelle, erimittaista ja paksuista ulkoiluhousua, useempi erilainen takki erilaisiin sääoloihin, irtohuppua ja -kauluria, erilaista hanskaa (esim. fleecehanskat, joissa sormissa ja kämmenissä nahkapaikat) yms. Canicrossatessa tietenkin juoksuun tarkoitetut trikoot+paita+kengät+jne. ja vetovyö. Liikkuessa mulla on tavoitteena, että mahdollisten ulkovaatteiden alla on vain yksi kerros vaatteita; Inhoan yli kaiken kerrospukeutumista, joten paukkupakkasillakin ulkoilutakin ja -housujen alta löytyy tyypillisesti vaellussukat, pitkähihainen paita ja trikoot. Lisäksi löytyy heijastinliiviä ja erilaisia heijastinnauhoja niin led-valoilla kuin ilman. Eli koiravaatekaappi on aika täynnä. :) Kuitenkin kun päivässä on sen 10 - 15 km ulkona, niin helpottaa elämää, kun on helppo koostaa mihin vain keliin ja maastoon sopiva varustus. Kengiltä vaadin tukevuutta (t. arkikenkinä korkokengät), takilta sitä, ettei kiristä harteista missään tilanteessa. Ja mahdollisimman mustaa. :D

    ... Tunnustan, että esim. koirapuistossa olen ollut myös niin, että kengissä on korkoa n. 8 cm, huulissa kirkkaanpunasta huulipunaa, päässä modistilta ostettu hattu ja päällä sukkahousut, mekko / alle polvimittainen hame jne. :D Mulle peruspukeutumista lenkkipolkujen ulkopuolella. Mulla onkin koiravaatteet ja perusvaatteet ihan erikseen, esim. siistin mutta käytännöllisen näyttelyasun työstäminen olisi todennäköisesti vaikeaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Onpa ihana kuulla näitä kommentteja! :) Sun asustus kuulostaa tosi hyvältä ja tunnustan itsekin, että koiran myötä on tullut osteltua myös niitä ulkoiluvaatteita aika paljon enemmän! Haha, naurahdin tuossa "inhoan yli kaiken kerrospukeutumista", koska itse olen juurikin sellainen että mahdollisimmn monta paitaa päälle, mahdollisimman monet housut, sukat... :D Nuo vaelluskengät ois mullakin haaveissa saada, ois nimittäin jalalle paljon paremmat, kun tulee metsässä kuitenkin samoiltua aika reippaasti.

      Poista